Business Model i-usahawan


1) Core Strategy
  • Business mission
    • Menjadi tempat one-stop platform bagi usahawan untuk berinteraksi diantara satu sama lain.
  • Product or market scope / service 
    • Penyedian maklumat untuk usahawan.
    • Sebagai landasan untuk mempromosi dan memperkenalkan  produk.
    • Sebagai landasan interaksi sesama usahawan dan agensi kerajaan yang memberi sumber dana.
    • Market scope - Usahawan baru, mereka yang berminat menjadi usahawan, pelajar, akademik dan mentor kepada usahawan.   
  • Basis for differentiation
    • Maklumat yang komprehensif,dan lengkap untuk dijadikan panduan oleh usahawan.
    • Maklumat sentiasa dikemaskini.
    • Interaktif sesama usahawan yang berdaftar , usahawan dengan agensi kerajaan.
    • Tumpuan maklumat kepada usahawan kecil dan baru.
    • Maklumat pelbagai bidang dan katogeri usahawan.
    • Maklumat terus daripada agensi kerajaan yang setara dengannya.
    • Sebagai landasan untuk menmperkenalkan produk-produk R&D Univerversiti.
    • Sebagai pusat pertanyaan setempat antara usahawan dan agensi kerajaan.

2) Strategy Resources
  • Maklumat berpusat yang lengkap.
  • Portal yang berstruktur dan maklumat yang mudah dicapai.
  • Pangkalan data yang lengkap dan besar  dalam pelbagai bidang kategori keusahawanan.

3) Partnership Network
  • Hubungan baik dengan agensi kerajaan, konsultan, penyelidik, penyumbang dana dan lain-lain organisasi. 
  • Menarik minat kepada lain-lain organisasi seperti Business Angels dan Venture Capital
  • Sebagai landasan untuk mencari business partner  dan Venture Capital 
  • Membentuk dan mewujudkan rangkaian komuniti usahawan.

4) Customer Interface
  • Target customer - Usahawan muda, graduan yang berminat menjadi usahawan, bakal usahawan , usahawan gagal
  • Fulfillment and support
    • Maklumat yang sentiasa di kemaskini  dan tepat melalui sumber-sumber yang betul.
    • Medium penyampaian dan penyebaran mklumat usahawan.
    • Bagi ahli yang berdaftar diberi kelebihan mendapat  maklumat awal (perkhidmatan auto responder).
    • Komuniti usahawan virtual / maya.
  • Pricing structure
    • Melalui  yuran keahlian
    • Imbuhan melalui consultancy, latihan kursus usahawan dan penganjuran program usahawan.
    • Penyewaan tapak iklan.
    • Penyewaan domain.

 
Powered by Blogger